PANAMA Panamakanalen

PANAMA Panamakanalen

21. september 2019 4 Af Julie og Thomas

Vi havde en uge i Panama, men mest af alt brugte vi tiden i vores lejlighed, da den stod på planlægning af de næste mange uger. Så der blev undersøgt en masse (heldigvis med en god internetforbindelse), mens vi kunne nyde vores udsigt til indsejlingen til Panamakanalen. Vi havde lejet en lejlighed lidt uden for selve Panama City på en tange med udsigt til Panama Citys skyline på den ene side af tangen og indsejlingen til Panamakanalen på den anden.

Til trods for at tiden var presset med at nå alt det vi gerne ville på planlægningsfronten, var vi ikke i tvivl om, at vi skulle en tur til Panamakanalen. Panamakanalen er en menneskeskabt kanal i Panama, som forbinder Atlanterhavet og Stillehavet, og den anses som en af de største og mest besværlige ingeniøropgaver som nogensinde er udført. Inden kanalen åbnede i 1914, var den gennem mange år forsøgt bygget af forskellige folkefærd, men det var amerikanerne der overtog og færdiggjorde projektet. At bygge den godt 80 km lange kanal anslås at have kostet 27.500 mennesker livet alt i alt fra start til den stod færdig. Efter færdiggørelsen af kanalen har amerikanerne i mange år haft fuld kontrol og ejerskab over denne, men i år 1977 blev det besluttet at Panamakanalen skulle overgå til Panama den 31. december 1999. Panamakanalen består af tre sæt sluser (hver med to baner), som kan hæve skibene fra de to have til den kunstige Gatunsø, der ligger i 26 meters højde. Hver af portene i sluserne kan bære op til 700 tons, svarende til mere end 300 elefanter. Kanalen har haft en enorm indflydelse på skibsfarten, og den afløser den lange rute omkring Sydamerikas kyst. Prisen for at komme gennem Panamakanalen for de store skibe, fastsættes ud fra brændstofprisen for at sejle omkring Kap Horn ved sydspidsen af Sydamerika. Så det er en dyr fornøjelse og kan koste omkring 7 mio. kroner at sejle igennem for de store fragtskibe, og kanalen er derved en kæmpe indtægtskilde for Panama svarende til ca. 20 % af landets BNP. På vores besøg ved Miraflores sluserne kunne vi i baggrunden se den nye Panamakanal, der åbnede i 2016. Da Panamakanalens kapacitetsgrænse nærmede sig, vedtog Panama ved en folkeafstemning d. 22. oktober 2006, at kanalen skulle udvides med et større spor, der har fordoblet kanalens kapacitet. Den nye kanal kan rumme skibe, der er for store til den gamle kanal. Samtidig har man ved den nye kanal lavet nogle kunstige søer ved sluserne, for at genbruge og spare så meget vand som muligt, når skibene går igennem. Man oplever nemlig at miste for meget vand ved de gamle sluser, hvilket medføre at vandstanden i Gatunsøen i midten af kanalen er faldende. Det var en kæmpe oplevelse at besøge Panamakanal, og imponerende at se de store skibe gå igennem.